Skip to searchSkip to main content

    Q&A Wagenparken

    Wat is RechtBij?

    RechtBij is een innovatieve dienstverlener die u ondersteunt bij het claimen van verkeersschades en bij het omgaan met afwijzingen van claims bij de eigen verzekeraar van uw cliënt.


    Onze missie is om u en uw cliënten te voorzien van hoogwaardige juridische diensten en ondersteuning te bieden bij het verkrijgen van rechtvaardigheid na een verkeersongeval.

    Wat kan RechtBij voor ons betekenen?

    RechtBij helpt u en uw cliënt na een verkeersongeval, waarbij de tegenpartij (deels) aansprakelijk is. Ook indien de schade in het buitenland is ontstaan, de tegenpartij geen motorvoertuig betrof of bij het Waarborgfonds verhaald moet worden. Dit laatste is het geval indien de tegenpartij onbekend of onverzekerd is.


    Wij helpen bij het verhalen van materiële schade en eventuele letselschade. Wij nemen hierbij de gehele zorg uit handen, op het voertuig naar de garage voor expertise brengen na.

    Is de schade al bij uw eigen verzekeraar gemeld en bent u niet tevreden over de afwikkeling daarvan? Ook dan kunt u bij ons terecht om het verdere verhaal over te nemen of om te beoordelen of de verzekeraar de aansprakelijkheid mogelijk onjuist beoordeeld heeft.


    Indien gewenst kun u ook elk schadegeval van uw lessee bij ons melden. Wij sturen de schade indien nodig door naar uw WA-verzekeraar, regelen de schade zelf met de tegenpartij of kunnen u verder adviseren indien gewenst.

    Hoe kunnen we ons aansluiten bij RechtBij?

    Bent u geïnteresseerd in een samenwerking met RechtBij? Dan kunt u dit laten weten via ons contactformulier. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op en komen graag bij u langs om alles door te spreken.

    Hoe melden wij een schade bij RechtBij?

    Dat doet u heel eenvoudig via onze website. Klik hier en vul alle velden voor zover mogelijk in. Voeg ook alle documenten toe die u omtrent de schade in het bezit heeft. Daarbij kan niet alleen het schadeformulier van belang zijn, maar ook schadefoto's, eventuele offertes en berichtgeving vanuit de eigen verzekeraar of de tegenpartij. 


    Na het beoordelen van de schademelding nemen wij contact met uw cliënt op om aan te geven wat wij voor hen kunnen betekenen. Dit bericht ontvangt u uiteraard ook van ons.

    Welke kosten kunnen wij declareren?

    U kunt in principe alle kosten declareren die logischerwijze afkomstig zijn van het ongeval. Houd daarbij wel rekening met de schadebeperkingsplicht: u, dan wel uw lessee, bent verplicht de kosten na het ongeval zo laag mogelijk te houden. Ook moet u de kosten die u wilt declareren kunnen onderbouwen met in ieder geval een nota of offerte. 


    Naast het verhalen van de materiele schade kunt u ook een huurnota namens lessee declareren of de geleden bedrijfsschade. Let wel op: slechts één van de twee claims is mogelijk. Vragen hierover? Neem gerust contact met ons op via ons contactformulier.

    Hoe lang duurt de schadeafhandeling?

    Dit hangt van meerdere factoren af en is daardoor moeilijk te zeggen. Heeft de tegenpartij de schade gemeld en is het verhaal duidelijk? Dan kan de schade binnen een maand verhaald zijn. Meldt de tegenpartij de schade niet of ontstaat er een discussie rondom de aansprakelijkheidsvraag of de geclaimde schade? Dan kan de afwikkeling langer op zich laten wachten. 


    Voor schades met een buitenlandse partij als tegenpartij duurt de afwikkeling langer dan met Nederlandse partijen. Hierbij is de duur vaak minimaal 2 maanden.

    Kan ik de schadeafwikkeling volgen?

    RechtBij werkt volledig digitaal. U kunt alle gemelde schades volgen, stukken toevoegen of bekijken en alle correspondentie tussen u, uw cliënt en ons terugvinden.


    In het dossier ziet u ook in welke fase de schademelding zich bevindt.