Skip to main content

    Q&A Intermediair

    Wat is RechtBij?

    RechtBij is een innovatieve dienstverlener die u ondersteunt bij het claimen van verkeersschades en bij het omgaan met afwijzingen van claims bij de eigen verzekeraar van uw cliënt.


    Onze missie is om u en uw cliënten te voorzien van hoogwaardige juridische diensten en ondersteuning te bieden bij het verkrijgen van rechtvaardigheid na een verkeersongeval.

    Wat kan RechtBij voor ons betekenen?

    RechtBij helpt u en uw cliënt na een verkeersongeval, waarbij de tegenpartij (deels) aansprakelijk is. Ook indien de schade in het buitenland is ontstaan, de tegenpartij geen motorvoertuig betrof of bij het Waarborgfonds verhaald moet worden. Dit laatste is het geval indien de tegenpartij onbekend of onverzekerd is.


    Wij helpen bij het verhalen van materiële schade en eventuele letselschade. Wij nemen hierbij de gehele zorg uit handen, op het voertuig naar de garage voor expertise brengen na.

    Is de schade al bij uw eigen verzekeraar gemeld en bent u niet tevreden over de afwikkeling daarvan? Ook dan kunt u bij ons terecht om het verdere verhaal over te nemen of om te beoordelen of de verzekeraar de aansprakelijkheid mogelijk onjuist beoordeeld heeft.


    Omdat uw cliënt de schade geleden heeft hebben wij altijd het e-mailadres van uw cliënt nodig. Indien gewenst kunt u wel alle correspondentie ontvangen die wij naar uw cliënt sturen. Ook kunt u altijd meekijken in de portal om de status van een dossier in te zien.

    Hoe kunnen we ons aansluiten bij RechtBij?

    Bent u geïnteresseerd in een samenwerking met RechtBij? Dan kunt u dit laten weten via het contactformulier. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op en komen graag bij u langs om alles door te spreken.

    Hoe melden wij een schade bij RechtBij?

    Dat doet u heel eenvoudig via onze website. Voeg ook alle documenten toe die u omtrent de schade in het bezit heeft. Daarbij kan niet alleen het schadeformulier van belang zijn, maar ook schadefoto's, eventuele offertes en berichtgeving vanuit de eigen verzekeraar of de tegenpartij.  Na het beoordelen van de schademelding nemen wij contact met uw cliënt op om aan te geven wat wij voor hen kunnen betekenen. Dit bericht ontvangt u uiteraard ook van ons.


    Is dit uw eerste schademelding bij ons? Dan vragen wij u contact met ons op te nemen voor een account. Klik hier en vul alle velden voor zover mogelijk in óf neem telefonisch contact met ons op via nummer 076 - 200 5000. 


    Welke kosten kunnen wij namens onze cliënt declareren?

    U, danwel uw cliënt, kan in principe alle kosten declareren die logischerwijze afkomstig zijn van het ongeval. Houdt daarbij wel rekening met de schadebeperkingsplicht: u, dan wel uw lessee, bent verplicht de kosten na het ongeval zo laag mogelijk te houden. Ook moet u de kosten die u wilt declareren kunnen onderbouwen met in ieder geval een nota of offerte. 


    Hoe lang duurt de schadeafhandeling?

    Dit hangt van meerdere factoren af en is daardoor moeilijk te zeggen. Heeft de tegenpartij de schade gemeld en is het verhaal duidelijk? Dan kan de schade binnen een maand verhaald zijn. Meldt de tegenpartij de schade niet of ontstaat er een discussie rondom de aansprakelijkheidsvraag of de geclaimde schade? Dan kan de afwikkeling langer op zich laten wachten. 


    Voor schades met een buitenlandse partij als tegenpartij duurt de afwikkeling langer dan met Nederlandse partijen. Hierbij is de duur vaak minimaal 2 maanden.

    Kan ik de schadeafwikkeling volgen?

    RechtBij werkt volledig digitaal. In uw persoonlijke portal kunt u alle gemelde schades volgen, stukken toevoegen of bekijken en alle correspondentie tussen u, uw cliënt en ons terugvinden.


    In het dossier ziet u ook in welke fase de schademelding zich bevindt.