Wat te doen na een schade?
Wat te doen na een schade?
Compleet stappenplan voor bestuurders van privé- en leaseauto’s
Na een ongeval is veiligheid het allerbelangrijkst.
- Zet je voertuig veilig stil: Probeer je auto zo snel mogelijk aan de kant van de weg te zetten en zet de waarschuwingslichten aan.
- Gebruik een gevarendriehoek: Plaats deze op een veilige afstand, zodat aankomend verkeer tijdig gewaarschuwd is.
- Blijf rustig: Het is normaal om geschrokken te zijn, maar probeer kalm te blijven en geef jezelf even de tijd om te beseffen wat er is gebeurd.
Zorg dat je voldoende bewijs verzamelt voor de schadeafhandeling.
- Maak duidelijke foto’s en video’s: Fotografeer de schade aan alle betrokken voertuigen, de verkeerssituatie en eventuele remsporen of glasscherven.
- Zoek naar getuigen: Vraag omstanders of ze getuige zijn geweest en noteer hun contactgegevens. Dit kan waardevol zijn bij discussie over de schuldvraag.
Zorg dat je altijd een pen en notitieblok in de auto hebt liggen, samen met een schadeformulier. Dit maakt het gemakkelijker om alle benodigde gegevens ter plekke vast te leggen.
Een correct ingevuld schadeformulier is essentieel voor een succesvolle schadeafwikkeling. Met deze tips maak je het jezelf een stuk makkelijker:
- Volg alle stappen op het schadeformulier (stap 1 t/m 15): Dit verzekert dat je geen belangrijke details mist. Weet je niet precies wat er op een buitenlands formulier staat? Gebruik dan je eigen Nederlandse schadeformulier als leidraad, want het Europees Schadeformulier heeft in bijna alle Europese landen dezelfde indeling.
- Voorbereiding is alles: Bewaar in je auto alvast een voor-ingevuld schadeformulier met jouw eigen gegevens, zoals:
- Je naam en adres.
- Kenteken en merk van de auto.
- Verzekeringsgegevens.
- Polisnummer en het alarmnummer van je verzekeraar (te vinden op de groene kaart).
- Vul samen het formulier in: Werk met de tegenpartij samen om alle vakken in te vullen en bespreek de omstandigheden van de aanrijding. Vul nooit in waarover je twijfelt en onderteken pas als je het eens bent met alle ingevulde details.
- Beschrijf duidelijk wat er gebeurd is: Noteer objectieve feiten over de toedracht. Schets de situatie met een korte, heldere uitleg.
- Gebruik een tekening: Het schadeformulier heeft een vak voor een situatieschets. Teken de positie van de voertuigen, verkeersborden en andere relevante zaken.
Binnen kantoortijden kun je ons bellen voor hulp bij het invullen van het schadeformulier. Buiten kantoortijden raden we aan om zoveel mogelijk vast te leggen met foto’s en notities. Zo heb je alle belangrijke informatie om later verder te verwerken.
In sommige gevallen is het noodzakelijk om de politie in te schakelen.
- Bij ernstige schade of letsel: Wanneer er sprake is van letsel of een ernstig beschadigde auto, is de aanwezigheid van de politie gewenst.
- In geval van onenigheid: Bij discussie over de schuldvraag kan de politie helpen om de situatie objectief vast te leggen. In de meeste gevallen zal de politie adviseren om samen het schadeformulier in te vullen en verder de afwikkeling aan de verzekeringsmaatschappij over te laten.
Maak zoveel mogelijk foto's van de situatie, stand van de voertuigen, beschadigingen etc. zodat de verzekeringsmaatschappij of de schadebehandelaar van RechtBij de schuldvraag goed kan beoordelen.
Als je auto niet verder kan rijden, is een sleepdienst vaak noodzakelijk.
- Controleer je verzekering of leasecontract: In Nederland is een WA-verzekering verplicht voor elk voertuig. De meeste WA-polissen bieden dekking voor het slepen van het voertuig. Controleer op de groene kaart van je verzekeraar het alarmnummer, zodat je snel hulp kunt inschakelen indien nodig.
- Toch geen dekking voor sleepkosten? Is de schade te verhalen op een andere partij, dan geldt dat in de meeste gevallen ook voor de gemaakte sleepkosten. Zorg er wel voor dat je niet onnodig veel kosten gaat maken.
Zodra je alle informatie hebt verzameld en het schadeformulier correct is ingevuld, is het tijd om de schade officieel te melden. Hoe je dat precies doet, hangt af van je situatie: Heb je bijvoorbeeld een eigen auto of rijd je in een leaseauto? Hieronder vind je een overzicht van de juiste stappen per situatie en wat je kunt verwachten.
Voor bestuurders van een eigen auto
Heb je een eigen auto, dan meld je de schade meestal bij je eigen verzekeringsmaatschappij of tussenpersoon.
- Schade melden bij je verzekeraar of tussenpersoon: Neem direct contact op met je verzekeraar of tussenpersoon. Zij kunnen je informeren over de vervolgstappen en helpen bij het indienen van de claim.
- Verhaalbare schade: Wanneer de schade verhaalbaar is (bijvoorbeeld wanneer de tegenpartij aansprakelijk is), kun je ook kiezen om de schade rechtstreeks bij RechtBij te melden. Wij bieden verhaalsbijstand en ondersteunen je bij het claimen van de kosten op de tegenpartij. Dat doen wij onder het label RechtBij Verkeersschade
Wat kan je verwachten? Je verzekeraar of tussenpersoon zal het proces in gang zetten, waarbij jouw schadeclaim wordt beoordeeld. Afhankelijk van de polisvoorwaarden kan jouw eigen risico in rekening worden gebracht, of wordt het bedrag van de schade direct verhaald op de aansprakelijke partij. RechtBij helpt bij juridische vragen en het claimen van de schade op de tegenpartij, indien nodig.
Voor bestuurders van een leaseauto
Rijd je in een leaseauto, dan verloopt de schadeafhandeling anders.
- Volg de instructies van de leasemaatschappij: Leaseauto’s vallen onder de verantwoordelijkheid van de leasemaatschappij. Bij schade dien je de schade daarom volgens de instructies uit de berijdersinstructie te melden, die je meestal bij de uitgifte van de auto hebt ontvangen.
- Melden via aangesloten leasemaatschappijen: Werk je voor een organisatie die samenwerkt met RechtBij voor schadeafhandeling? In dat geval kun je de schade rechtstreeks bij ons melden, en helpen wij je verder met de gehele afwikkeling.
Wat kan je verwachten? De leasemaatschappij beoordeelt de schade en handelt deze af volgens hun voorwaarden. Indien de schade verhaalbaar is, kan de leasemaatschappij – of in het geval van aangesloten leasemaatschappijen, RechtBij Wagenparken – de schade direct claimen op de tegenpartij.
- Tijdig melden voor een snelle afwikkeling: Hoe eerder je de schade meldt, hoe sneller de beoordeling en afhandeling kan plaatsvinden.
- Meld schade online bij RechtBij: Voor aangesloten intermediairs, leasemaatschappijen en de rechtstreekse particulier biedt RechtBij een eenvoudig online schademeldformulier, waardoor we direct aan de slag kunnen gaan met de beoordeling van de schade.
- Buiten kantoortijden: Kun je de schade niet direct telefonisch melden, leg dan zoveel mogelijk informatie vast met foto’s, notities en het ingevulde schadeformulier. Dit maakt het gemakkelijker om later de schade te melden zonder belangrijke details te missen.
Met deze stappen ben je verzekerd van een zo soepel mogelijke afhandeling, zodat je de schade snel kunt claimen en je weer veilig de weg op kunt.